Een kameleon kan zich van nature meteen aan zijn omgeving aanpassen. Het is een eigenschap die ook Licom als gegoten past. Het in Brugge gevestigde telecombedrijf recht na enkele veelbewogen jaren de rug, om zichzelf sterker dan ooit te positioneren als aanbieder van totaaloplossingen.
In 1998, een jaar nadat hij in Blankenberge een gsm-winkel had geopend, richtte Ives Lingier Licom Telecom Systems op. “Ik besefte al snel dat we ons beter voluit konden focussen op b2b-activiteiten”, legt de ondernemer uit. “Dat bleek de juiste keuze, want sindsdien is de sector compleet veranderd. Het leveren en plaatsen van klassieke telefooncentrales is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel geworden. Telefonie migreerde razendsnel richting een IT-georiënteerde business met technologieën als Voice over IP en Unified Communications. In 2011 hebben we onze b2c-activiteiten dan ook afgestoten en de winkel overgelaten.” Intussen streefde Licom ook naar (geografische) schaalvergroting. “De overnames van de afdeling telefooncentrales van SCV Services uit Brakel en Smart Business Solutions uit Zemst, zijn in functie daarvan gebeurd. Bovendien beschikten we daardoor over nog meer expertise, om samen onze klanten van A tot Z te ontzorgen. Eigenlijk bieden we nu vooral ‘Unified Communications’ aan, die de gedigitaliseerde telefoniestromen en videogesprekken bij ondernemingen vlot in goede banen leiden.”
Gedigitaliseerde telefoniestromen
Licom profileerde zich ruim 20 jaar als een belangrijke telecomintegrator van Panasonic-oplossingen. “Toen we 2 jaar geleden, in volle corona, het bericht kregen dat het merk niet langer telefoniesystemen zou aanbieden, gooiden we onze strategie volledig om. Dankzij de veerkracht van ons team en de loyaliteit van onze klanten zijn we erin geslaagd vrij snel de switch te maken en installeerden we 3 maanden na het nieuws al oplossingen van Alcatel-Lucent Enterprise. Intussen zijn we ook uitgegroeid tot Microsoft Partner en bieden we MS Teams-telefonie aan.” Klanten die sinds jaar en dag over een Panasonic-systeem beschikken, blijven niet in de kou staan. “In principe blijven die onderdelen nog een paar jaar beschikbaar, dus kunnen we hen perfect blijven ondersteunen. Daarnaast bereiden we met deze klanten al een plan B voor, zodat ze ook op lange termijn over een moderne telecominfrastructuur beschikken – al dan niet in de cloud – die hun noden volledig afdekt.”
Je zou dus kunnen stellen dat het wegvallen van Panasonic heel wat nieuwe deuren geopend heeft. “De samenwerking met nieuwe, krachtige partners laat ons toe om op een nog hoger niveau te spelen als telecomintegrator voor de corporate markt. Door de combinatie met ons toegewijde team van experts en onze innovatieve benadering konden we onze positie op de markt versterken en ons bedrijf verder laten groeien. Hoe complexer de vraag, hoe beter we onze sterktes kunnen uitspelen, nationaal én internationaal. Om die nieuwe weg nog extra in de verf te zetten – en ons 25-jarige bestaan te vieren – startten we vorig jaar onze eigen operatordienst Licom Connect en lanceren we een nieuw logo met bijpassende huisstijl.” Intussen kijkt het Licom-team vol vertrouwen uit naar de volgende jaren. “Omdat ons gebouw stilaan te klein wordt, hebben we plannen om te verhuizen naar een nieuwe locatie in Brugge. We voorzien daar ook een Experience Room om de laatste snufjes in telefonie en Unified Communications te demonstreren.”